Ansökan om skolskjuts
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan du ansöka om skolskjuts via skolbil eller busskort om:
- vägen mellan hem och skola inte är trafiksäker, även om avståndet är kortare än det som anges i reglerna.
- ditt barn bor växelvis på olika adresser inom Nordmalings kommun
- ditt barn inte kan ta sig till skolan på grund av funktionsnedsättning.
- ditt barn av andra särskilda skäl har behov av skolskjuts.
Växelvis boende
Om ert barn bor växelvis hos båda vårdnadshavarna inom Nordmalings kommun prövas behovet av skolskjuts från båda vårdnadshavarnas adresser. Förutsättningen är att barnet bor växelvis ungefär lika mycket på båda adresserna enligt ett fast arrangemang och går i en skola där kommunen skulle ha placerat barnet. Ansökan krävs.
Rätt till skolskjuts för elever med växelvis boende är beroende av om eleven bor på olika adresser i samma kommun eller i olika kommuner. När den ena bostaden ligger utanför hemkommunen gäller rätten till kostnadsfri skolskjuts enbart till och från bostaden i hemkommunen. Se folkbokföringskommunen 29 kap. 6 § skollagen.
Behovet av skolskjuts prövas också från icke-vårdnadshavares adress om det handlar om ett varaktigt boende och inom kommunens gränser.
Funktionsnedsättning eller särskilda skäl
Vid ansökan om skolskjuts vid funktionsnedsättning eller andra särskilda skäl ska du bifoga intyg/utlåtande med din ansökan.
Handläggning och beslut
Ansökningarna handläggs allt eftersom de kommer in. Skulle den sökande inte vara nöjda med beslutet kan det överklagas inom tre veckor från det att den sökande fått ta del av beslutet. Information om hur det går till och hur du går till väga följer med beslutet.
Saknar du e-legitimation, behöver hjälp med ansökan, har frågor eller om du eller ditt barn har skyddade personuppgifter, kontakta skolkontoret 0930-140 00 eller barn.utbildning@nordmaling.se.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Ändamålet med behandlingen
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
1 år - E-tjänsteplattformen
För evigt - Verksamhetssystem
Övrigt om lagringstid
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Datainspektionen. Besök Datainspektionens hemsida ( https://www.datainspektionen.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips ) för mer information om hur du lämnar klagomål.
